China - Reisverslag uit Peking, China van Coen Laar - WaarBenJij.nu China - Reisverslag uit Peking, China van Coen Laar - WaarBenJij.nu

China

Door: Coen van de Laar

Blijf op de hoogte en volg Coen

03 Augustus 2014 | China, Peking

Na ons avontuur in Mongolië vertrokken we vol goede moed naar China. Hier werden we verwelkomd met een grenscontrole van 5 uur. De tijd was ingepland. Wat we echter vergeten waren, was het feit dat de WC afgesloten werd. Het eerste beeld dat ik van China heb zijn 150 man rennend naar de Openbare toilet. En dat onder begeleiding van klassieke muziek. Een goed begin...

Beijing is zoals je de hoofdstad van China verwacht: groot, druk, geen zon, broeierig warm en een grote muur in de buurt. Desondanks was het hier prima uit te houden. Overdag meer dan genoeg keuze tussen de Lama tempel , confusicus tempel, Lucky boeda tempel of een mini tempel. Uiteraard afgewisseld met een zomer paleis, winter paleis en overige keizerlijke paleizen. Alleen de verboden stad hebben we niet gevonden. Deze bleek op maandag letterlijk verboden te zijn.

En wat is er lekkerder dan na een lange dag cultuur snuiven de dag te eindigen met een locale lekkernij. Dat hangt volledig van de lekkernij af.
Noodle soep, moet je zeker proberen.
Gebakken rijst/noodles, een echte aanrader.
Op goed geluk de serveerster iets uit laten kiezen omdat de kaart in het Chinees is, spannend en duur(7 euro pp) maar heerlijk.
Pekingeend, het is binnen te houden maar niet meer dan dat.
Brood, ze kennen alleen melkbrood.
Beijoe, lokale rijst likeur, staat ook wel bekend als "nailpollish remover". Maar uit betrouwbare bron heb ik gehoord dat na 2 flessen de smaak best meevalt.

Het is verder opvallend hoeveel alle Chinese steden op elkaar lijken. Ook al liggen ze duizenden kilometers van elkaar, ze hebben allemaal een drum tower. Een bell tower, en een lama tempel. Gelukkig zijn er ook wat kleine verschillen zoals in Xi-an een terracotta leger en een gids die vroeg of hij ons alstublieft rond mocht leiden door de stad. Na een reuze interessante uitleg (vraag maar na bij Jos) over de verschillen tussen de Ming, Ding, Ping, Keng en Weng dinasty van maar 3 uur, vond hij het zo gezellig dat hij besloot mee rond te lopen door de stad.
Het hoogtepunt van Chengdu was zeker de kleine panda. Het schattige van een wasbeer, gecombineerd met de snelheid van een eekhoorn.